תוכניות "צלילים שלובים"

 

תכניות "צלילים שלובים" הינן פרי שיתוף פעולה בין הפיקוח על החינוך המוזיקלי במשרד החינוך, סלת"א והתזמורת הסימפונית חיפה.

ניהול מוזיקלי וליווי פדגוגי: דוד סופר


תכנית לגני ילדים
"קונצרט בגן"


התכנית מביאה לילדי הגנים את מיטב הרפרטואר הקלאסי לקראת קיומם של שני מפגשים עם מוזיקה חיה. באמצעות תכנית זו, אנו מבקשים להעמיק את שילובה של המוזיקה הקלאסית באופן מיטבי בחיי היום יום בגן. תהליך הכנת הילדים למפגשים עם מוזיקה חיה הוא המפתח להצלחת הקונצרט, מה שהופך אותו לשיאו של תהליך חינוכי, ולא לאירוע חד-פעמי בר חלוף.

התוכנית מביאה אל ילדי הגנים את נגני התזמורת הסימפונית חיפה בליווי מנחה מקצועי לקונצרט אינטימי ומרגש שמתקיים בגן, בו הילדים מכירים מקרוב את הרפרטואר ואת כלי התזמורת.

שלבי התוכנית:

· היכרות עם חומרי התכנית באמצעות מפגשי ההשתלמות

· קונצרט קאמרי בגן הילדים של הרכבי מיתרים ונשיפה מתוך התזמורת

· קונצרט תזמורתי מונחה באולם קונצרטים


תכנית ״ חיות בתזמורת״ לבתי ספר יסודיים

התוכנית ״חיות בתזמורת״ עוסקת בחיבור המאזינים לעולם המוזיקה והתזמורת דרך עולם הדימויים והצלילים של עולם בעלי החיים.

התוכנית מפגישה את התלמידים עם כלי הנגינה התזמורתיים, ההקשר של הצללת הכלים האינדיבידואלים לעולם החיות, המוטיבים המייצגים את צלילי החיות וההנאה שבהכרות ובהאזנה למוזיקה באולם הקונצרטים.

שלבי התוכנית:

· היכרות עם חומרי התכנית באמצעות מפגשי ההשתלמות

· קונצרט קאמרי המורכב מנגני התזמורת הסימפונית: קשתנים ונשפנים. בליווי מנחה מקצועי, בין כתלי בתי הספר במסגרת בלתי אמצעית של שתי כיתות, מטרת הקונצרט לחשוף את התלמידים למשפחות הכלים השונות, תוך העברת שלל הצבעים והאפשרויות במוזיקה הכלית

תכנית ״ מחולות וריקודי עמים״ לבתי ספר יסודיים

ריקוד הוא תנועה של גוף האדם תוך יצירת תבניות תנועתיות הנושאות משמעות או מידע (אסתטי, רגשי, חברתי), בדרך כלל באופן קצבי ולצלילי מוזיקה, המתבצעת או כאומנות מול קהל או למטרות בילוי, טקסים חברתיים, מסורתיים או דתיים, פולחן, ספורט, ריפוי וכדומה.

האדם מתנועע ורוקד מאז ומעולם. במהלך השנים כל תרבות, הצמיחה מסורות של ריקודים המבוצעים בליווי שירה, נגינה, הקשה, לאירועים שונים, בחגים ומועדים, טקסי התבגרות, קבורה, לוחמה ומלחמה ועוד. כל תרבות אף הצמיחה צורות וכוראוגרפיות עממיות ואמנותיות , ריקודי מעגל, ריקודי יחיד או זוגות, ועד לכוריאוגרפיות מורכבות ביותר.

התוכנית "מחולות וריקודי עמים" חושפת מבחר יצירות שנכתבו בהשראת תנועה, מחול, מוזיקה ששימשה השראה לכוראוגרפים.

תכנית ״צלילי הביג בנד״ לבתי ספר יסודיים

ג'אז הוא ז'אנר מוסיקלי, שנוצר בארה"ב בתחילת המאה ה-20. שורשי הג'אז נטועים במוזיקה אפרו-אמריקאית המבוססת על ריבוי מקצבים. ז'אנר זה משלב מצבים אילו עם מרכיבים מוזיקליים מהמוזיקה המערבית מבנים צורניים ושימוש בכלי נגינה מערביים. אלתור הוא אלמנט נוסף המזוהה עם מוזיקת הג'אז אם כי כמרכיב מוזיקלי בפני עצמו – הוא קיים בכל תרבויות המוזיקה בעולם. בהקשר המלודי יש להזכיר את השימוש הנרחב בסולם הבלוז.

התוכנית "צלילי הביג בנד" חושפת מבחר יצירות המציגות את האלמנטים השונים האופייניים לז'אנר.